Ahad, 13 Mac 2016

Kemahiran Insaniah : Pemikiran Kritis dan Kemahiran Menyelesaikan Masalah


PEMIKIRAN KRITIS DAN KEMAHIRAN MENYELESAIKAN MASALAH

Kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah (CTPS) melibatkan kebolehan berfikir secara kritis, analitis serta kebolehan mengaplikasikan pemahaman dan pengetahuan kepada masalah baru dan berlainan.
·         Kebolehan mengenalpasti dan menganalisis masalah dalam situasi kompleks dan kabur, serta
        membuat penilaian berjustifikasi.
·         Kebolehan mengembangkan dan memperbaiki kemahiran berfikir seperti menjelaskan, menganalisis
        dan menilai perbincangan.
·         Kebolehan mencari idea dan menari penyelesaian alternatif .
·         Kebolehan berfikir melangkaui batas.
·         Kebolehan membuat keputusan berdasarkan bukti yang kukuh.
·         Kebolehan untuk bertahan serta memberikan perhatian sepenuhnya terhadap tanggungjawab yang
        diberikan.
·         Kebolehan memahami dan menyelesuaikan diri kepada budaya komuniti dan persekitaran kerja yang
        baru.


Bagaimanakah dengan kemahiran membuat keputusan dan menyelesaikan masalah?
Kedua-duanya termasuk ke dalam komponen berfikir secara kritis dan komponen berfikir secara kreatif.
ISTILAH
Menyelesaikan masalah adalah satu proses mental untuk mengatasi halangan yang sedang dihadapi berdasarkan tujuan tertentu.
Menyelesaikan sesuatu  masalah  boleh menjadi cabaran kepada seseorang. Kejayaan dalam menyelesaikan masalah akan menimbulkan keseronokan.
Kita akan bersungguh-sungguh menyelesaikan masalah sekiranya kita terdesak untuk menangani keadaan yang tidak menyenangkan.
Penyelesaian terbaik ialah penyelesaian yang telah mengambil kira kesemua kesan akibatnya. Apabila terdapat banyak kesan negatif, maka pilihan itu hendak dipertimbangkan semula ataupun ditolak.
Apabila anda berada dalam situasi berikut, adakah anda berfikir untuk membuat keputusan atau menyelesaikan masalah?
Situasi 1: Berpindah ke rumah baru. Anggota keluarga sibuk mengatur pelbagai perabot. Didapati sebuah almari pakaian tidak boleh dibawa masuk ke bilik tidur utama kerana saiznya terlalu besar.
Situasi 2: Terperangkap di dalam lif.
Sebenarnya, kemahiran berfikir membuat keputusan berkait rapat dengan menyelesaikan masalah.

Objektif menyelesaikan masalah:
Membuat penyelesaian yang terbaik
Mempertimbangkan banyak pilihan untuk membolehkan kita bertindak dengan bijak setelah memikirkan banyak pilihan dan kesan akibatnya.

 PEMIKIRAN KREATIF DAN KRITIS
Jenis-Jenis Kemahiran Berfikir
Apakah komponen utama kemahiran berfikir (KB)?
 Komponen utama KBKK:
Berfikir secara kritis,
Berfikir secara kreatif.

 Apakah kemahiran berfikir secara kritis?
    KB secara kritis ialah kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan  dan kewajaran sesuatu idea, meneliti kebernasan dan  kelemahan sesuatu hujah, dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti.

Apakah kemahiran  berfikir secara kreatif?
Kecekapan menggunakan minda untuk:
menjana dan menghasilkan idea,
mencipta sesuatu yang baru, asli, luar biasa, pelbagai, dan bernilai  sama ada bersifat maujud, abstrak, idea atau gagasan.
menerokai dan mencari makna , pemahaman dan penyelesaian masalah seacara inovatif.


Apakah contoh-contoh  kemahiran  berfikir bagi setiap komponen itu?
 Contoh-contoh  kemahiran berfikir secara kritis:


  • membanding dan membeza:
  • membuat kategori,
  • meneliti bahagian-bahagian kecil dan keseluruhan.
  • menerangkan sebab.
  • membuat sekuen / urutan.
  • menentukan sumber yang dipercayai,
  • membuat ramalan,
  • mengusul periksa andaian,
  • membuat inferens


Contoh kemahiran berfikir secara kreatif:


  • mencipta analogi
  • menjana dan menghasilkan idea baru
  •  mencipta metafora,



Kemahiran Berfikir Secara Kritis
Perkataan kritik berasal daripada bahasa Yunani "Kritikos" yang bermakna mampu menilai. Pada asalnya perkataan kritis dicipta untuk mengelak kesilapan, kekeliruan dan andaian-andaian yang salah. Secara umumnya kemahiran berfikir secara kritis ialah kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan  dan kewajaran sesuatu idea, meneliti kebernasan dan  kelemahan sesuatu hujah, dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti.


Senarai  kemahiran berfikir secara kritis:
             membanding dan membeza:
             membuat kategori,
             meneliti bahagian-bahagian kecil dan keseluruhan.
             menerangkan sebab.
             membuat sekuen / urutan.

             menentukan sumber yang dipercayai,
             membuat ramalan,
             mengusul periksa andaian,
             membuat inferens 

Membanding dan membeza:
Kemahiran membanding dan membeza merupakan kemahiran yang  membolehkan anda meneliti persamaan dan kelainan antara dua objek, idea, peristiwa dan sebagainya berdasarkan kepada aspek-aspek tertentu.
Contoh kemahiran membanding dan membeza ialah antara dua tokoh misalnya antara Tun Abdul Razak dengan Tengku Abdul Rahman, antara dua pekerjaan seperti  nelayan dan petani, antara dua bentuk seperti segi tiga dan piramid, dua peristiwa dan sebagainya.
Alat berfikir yang boleh digunakan ialah Pengurusan Grafik Membanding dan  Membeza.

Membuat kategori,
Kemahiran mengkategori ialah aktiviti minda yang mengelompokkan maklumat, objek atau perkara mengenai sesuatu ke dalam kumpulan atau kelas tertentu mengikut ciri-ciri sepunya yang boleh diperhatikan. Misalnya, apabila anda menyaring, mengindang, menapis dan mimilih maklumat serta meletakkan sesuatu perkara itu di bawah satu label / tajuk dan sebagainya, anda sebenarnya sudah melakukan aktiviti minda mengklasifikasi dan mengkategori.

Meneliti bahagian-bahagian kecil dan keseluruhan.
Kemahiran ini dapat membantu kita melihat dengan jelas bahagian-bahagian kecil dalam suatu benda atau organisme atau sistem serta fungsinya dan kaitan bahagian-bahagian kecil itu dengan keseluruhahan.
Setiap bahagian kecil memberi sumbangan kepada keseluruhan dan bagaimana setiap  bahagian itu berfungsi, maka ia akan membantu kita memahami dengan lebih jelas akan dunia di sekeliling kita.

PENYELESAIAN MASALAH
·         Mengelakkan masalah adalah perkara penting dalam penyelesaian masalah. Selain daripadamenyelesaikan masalah, anda boleh pergi ke penghujung dan mengubahnya untuk mengelakkan ia berlakupada tempat yang sama Edward de Bono
·         Jauharah (1995) masalah boleh ditafsirkan sebagai perbezaan yang terdapat antara keadaan sebenar dengan keadaan yang diingini tentang sesuatu benda, perkara, hal atau keadaan.
·         Contoh:  seseorang yang sedang berada di Johor Bahru perlu berada di Alor Setar dalam masa empat jam. Masalahnya bukan kerana dia tidak berada di Alor Setar tetapi jarak melebihi 600 kilometer itulah masalahnya untuk sampai dalam masa empat jam.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiTo1F7g3lh7Pm_VuMFqtc3Lgm0j-Y8kHmUjW5QmI9c1D2WSCqOLghdq7SL-YW2fx6o5oPBSElZWllb2VmOdv_LxG0Kvx-InkryA8tbfvpqWeeW1WCU__zJteKaAXRqW7MJcBIO4slUardH/s1600/Picture7.png 
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhr89uM0b0YdvbSc6XtNCBuaxpFft7KwqCHE7uyQoUnMfDeFnaQYAt1x9xC8t4msCuBrHfxcN0aOmgOCIqHNZOlmUsWZ4HDwTn7XnfmN9bVxjTNgxDbF6A_kV3MdqjlTgC04VCIpvcON2rA/s1600/Picture8.png
 
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwkwVm_vCHJ6_yShKhq7m63Z_gnPs8pmzIfsAgy-AKVG3jFCiNfZ-iDlQMG42eefGWM7OerkmnxVUKdlybWiShuBimkWIjo2syomxJNl6K_PQ52H_njbK4Z0QM9c0xe8u-fZStY8cklVr1/s1600/Picture9.png



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg5KcrAVyN7yJCTFcxeVNFdqzkvjY_6lcEkGcJVHdrtAhAqksB5KvjdIGQuyFjRTeePpQ1mDH9NmD-Dc4GMdv_oiInKdOEtzsVLvM4_NnKoEZzyyErh8SZvuMBmwin8SePgvJFx4bEWbPuT/s1600/Picture10.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiVZcMSJLEnJcZLqlHKlydNjQoy3-6sozsbqIea9ftLYQqj5Srv9KErTo03_wmZCXV1z-fdTHrG-WC3OAtCJEpznkVy4Tc4InGheGM9O1yItoeTOWEWHZFb3L9iv2iaawRgYD61Jz4Ghf8e/s1600/Picture11.png



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdy0l-BNtCcOyI3elYmWDZ3dfF7RiCmJXKQrK093y2K7Gz565e6bn_7zKXzUJwxyuSyZ12ZOTh7au6yCclv2tmZiw9q_ZUVco_PiHwW-2TwcKaMpzJA8oB6fYymHl9a7R6UzST4SHMJu54/s1600/Picture12.png


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHDh0YpkV8EnY1RGZwVHLMfc2zpJ7aXxeF8rbpLkpgMswL_6RplbVSitabpJLiQ6tmoKV2hyGU2WVZnS9CTTcdyWr02mQhKV2irfqxnvXHeG-Cbf9E29ygIKix3_gtaGvI1t0fFOBg9Jul/s1600/Picture13.png
Faktor Kegagalan Penyelesaian Masalah
·         tidak menyedari akan kehadiran masalah
·         menyelesaikan masalah tanpa berfikir secara meluas dan mendalam
·         menyembunyikan masalah itu dan menganggap seolah-olah masalah itu tidak ada
·         tiada pengalaman atau tiada ilmu pengetahuan
·         sering memberi perhatian pada bahagian yang nyata sahaja dan bukannya pada bahagian yang
        penting
·         tidak cukup waktu untuk mengumpul data atau menganalisis data